Convergencia Educativa is a biannual publication of the Faculty of Education Sciences of the Universidad Católica del Maule, Chile. Its objective is to offer a space for dissemination and debate based on educational experiences that contribute to the recognition of teaching and research as problematic areas in dialogical, diverse, and highly complex social contexts.
It is aimed at education professionals and researchers, student teachers, and those interested in teaching at different levels. Themes included but are not limited to:

Initial teacher training
Didactics and curriculum
Teaching and learning
Education and interculturality
Pedagogical innovation
Use of technologies for teaching and learning

No 14 (2023): Revista Convergencia Educativa

Published: 27-12-2023

Editorial


Lorena López Torres
6-7

 

Relationship between the Development of Critical Thinking and Reading Comprehension as Macro Cognitive Competences in First-Year University Students of Law School

Relación entre el Desarrollo del Pensamiento Crítico y la Comprensión Lectora como Macrocompetencias Cognitivas en Estudiantes Universitarios de Primer Año de la Carrera de Derecho

Fanny Carrasco Monsalve
9-24

 

 PDF 

 

Analysis of semantic changes of a historical type in the locutions of the Chilean linguistic variety

Análisis de cambios semánticos de tipo histórico en las locuciones de la variedad lingüística chilena

Pía Cortés Muñoz, Isidora Guevara Robles, Bianka Saavedra Grandón
25-41

 

 PDF 

 

Specific didactics in the training of teachers of the Faculty of Educational Sciences of the Catholic University of Maule

Didácticas específicas en la formación de profesores de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Católica del Maule

Valentina Arias Rodríguez, Beatriz Bahamondes Carrión, Francisca Briones Medina, Camila Mardónez Lazo, Giselle Bahamondes Quezada
42-50

 

 PDF 

 

Capturing the human spectacle

Confrontation between marginality and progress in Enrique Lihn's El Paseo Ahumada

Captura del espectáculo humano
Confrontación entre marginalidad y progreso en El Paseo Ahumada de Enrique Lihn

Daniela Hernández Ramírez
51-64

 

 PDF 

 

How to approach the Didactics of Poetry in the school classroom?

Poetry Education Proposal based on perceptions of teachers in Pedagogy training in Basic Education at the UMCE

¿Cómo abordar la Didáctica de la Poesía en el aula escolar?
Propuesta de Educación Poética basada en percepciones de profesores en formación de Pedagogía en Educación Básica de la UMCE

Valentina Carrasco Ahumada, Cristián Basso Benelli
65-79

 

 PDF 

 

A culture that endures in stone and in photography

Symbolism and otherness in Neruda and Chambi

Una cultura que perdura en la piedra y en la fotografía
Simbolismo y alteridad en Neruda y Chambi

Canela J. Arce Arce
80-95

 

 PDF 

 

Vernacular reading and writing practices

A proposal for integration in academic literacies

Prácticas vernáculas de lectura y escritura
Una propuesta de integración en las literacidades académicas

Carolina Merino Risopatrón, Anaís Aguilar Araya, Romina Astete Moncada, Fabiola Gacitúa Jara
96-113

 

 PDF 

 

View All Issues